självförtroende



Självförtroende är otroligt viktigt. Man kan alltid jobba på sitt självförtroende. Mitt självförtroende låg en gång i botten. Det låg så långt ner man bara kunde komma. Jag tog åt mig av allt och alla. Så fort jag fick en negativ kommentar här i bloggen eller ute i verkligheten så blev jag ledsen och sårad. Jag kunde börja gråta eller bara få ångest genom av att någon tycke att jag var ful. Tänk er då mitt självförtroende?
Men med tiden så har det växt och blivit starkare. Vem som helst kan säga vad som helst. Jag tar inte åt mig längre. Jag har ställt mig de här frågorna från den tiden jag mådde dåligt - Förtjänar jag att ta den här skiten? Har den här personen rätt till att klanka ner på mig såhär? Båda svaren är nej, absolut inte. Jag är bra på mitt sätt och gör det jag kan. Varför ska jag lägga ner onödig energi på att må dåligt pga någon som inte tycker om mitt utseende när jag hellre kan lägga ner bättre energi på att vara glad och känna mig stolt över mig själv. För visst är det onödigt att vara ledsen i onödan när man hellre kan vara glad och må bra. Jag tror att jag har blivit starkare på ett sätt av de här kommentarer från Playahead och bloggen, där det är jag har fått tagit mest skit från. Nu kan jag stå på mig och ignorera. Jag kan säga ifrån om jag känner mig obekväm, jag kan säga precis vad jag tycker och tänker. Det finns ingen anledning att jag ska vara ledsen och deprimerad pga ev en annan person som måste klanka ner på mig för att känna sig perfekt. Och tro mig nu för ingen är perfekt. Ingen/inget kan bli perfekt. Hur mycket man ens försöker så kan man aldrig bli perfekt för man kommer alltid att leta efter nya saker och påvägen hitta nya fel, så det där med perfektion är ingenting jag tror på. Försök att vara nöjd med dig själv och njut av livet medans du kan. Mina vänner har hjälp mig så otroligt mycket genom åren och jag har alltid lyssnat och tagit del av deras kunskap om angående självförtroende och självkänsla. Att tro på sig själv är det bästa man kan göra. Att tro att man kan och klarar av det, stärker ens självförtroende. Det handlar mycket om självkänsla också. Att veta att ingen annan känner en bättre än en själv. Ingen annan än du själv kan veta vad som är bäst för dig och det är otroligt viktigt att veta. Det är viktigt att kunna veta vad som är det bästa för mig. Folk kan tro att de känner en bättre än en själv men svaret är nej. De gör det inte.

Många känner att de inte räcker till. De sätter för stora krav på sig själva. Och de är just de kraven som gör så att man kan bli deprimerad och får den där ångesten som kan bli mycket allvarlig. Det kan sluta med att man tappar lusten till att äta, man börjar dricka och strunta i skolan. Man tappar helt enkelt allt fokus.
Visst har vi alla komplex. Men de är saker man också kan jobba på. Allting kan bli bättre om man bara lägger ner tid och energi på att försöka fixa det. För det enda som behövs är nästan bara vilja. Vilja av att vilja kämpa. Kämpa för en själv och kunna ta tag i problemet så fort som möjligt. Bara man försöker så känns det steg för steg lite bättre. Det tar tid, men den tiden är värd att ta. Desto fortare man tar tag i situationen, desto fortare kommer det ta att lösa det. Jag har fått lära mig att självförtroendet växer med tiden. Desto äldre man blir, desto starkare bli självförtroendet. Så kanske det är, men vad som är viktigt att veta är att man kanske inte alltid kommer att känna sig säker. Det kommer att komma stunder då man känner osäker och rädd, men det är bara mänskligt. Men om du tror att DU klarar det, så kommer det att bli lättare. Believe in yourself.
Det enda som hehövs är lite hopp, tro, tålamod och tid. Du kommer att fixa det, för du är stark. Du finns för att kunna göra skillnad.
Jag vet att du kommer att klara det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jätte bra skrivet gumman <3

2009-10-12 @ 16:32:50
URL: http://molliew.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0