dag 11 - mina syskon

Jag har en lillasyster som heter Hannah Anna Fodén.
Hon är 13 år gammal och är världens finaste lilla tjej. När min lillasyster var riktigt liten så märkte min mamma att hon inte var som andra barn, hon betedde sig annorlunda. Så mina föräldrar pratade med en läkare och fick besked om att hon var autistisk. Hon hade en sjukdom som hette autism.

För er som inte riktigt vet vad det innebär ska jag berätta lite om vad sjukdomen handlar om. Som autistisk har du svårt för sociala samspel, alltså att komunicera och få kontakt med personen du talar med. Det finns olika varianter utav autism och min syster har en sådan som inte är så "kraftig" eller vad man ska säga. Hon pratar ordentligt och är väldigt duktig på mycket.

Men hon skulle aldrig kunna klara sig helt ensam. Hon behöver ständig hjälp och klarar inte allt själv. Hon skulle t.ex. aldrig kunna bo ensam i en lägenhet, det skulle vara en omöjlighet. En sådan sak som att ta hand om sig själv helt ensam är mycket svårt för en autistisk person. De behöver någon som alltid finns där med en extra hand. Detta är en mycket krävanade sjukdom och som autistisk behöver man mycket tid.

Som storasyster har jag fått lära mig att hon behöver mer tid än mig, av ett väldigt bra skäl. Förr mådde jag väldigt dåligt och kände mig ganska "utfryst" men nu med tiden har det släppt och jag har börjat förstå varför det var som det var. Jag skulle aldrig vilja ändra på henne eller önska att hon föddes "normal". I mina ögon är hon helt normal och världens bästa lillasyster. Det går inte att ändra på


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0